tisdag, september 29

Jag gillar just nu

Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt bästa recept just nu. Jag är ganska ombytlig, men nu gillar jag detta skarpt. Prova!
Ps. Extra bra om man vill äta GI.

* 1/2 stor burk keso (varför inte 1 liten)?
* 2 msk mjöl (dinkel om du har, men det hade inte jag så jag tog vanligt vete).
* 2 ägg
* Lite riven ost (2 msk kanske)...
* 1 kryddmått/tsk bakpulver (inte så noga)
* Mycket dill
* Salt & peppar
Blanda allt i en matberedare och kör tills det är en ganska slät smet.
Klicka ut ca 1 msk stora klickar på en plåt med bakplåtspapper på och grädda i ugnen tills de fått fin färg på lagom värme (typ 200 grader i 5-10 min).
Jag har också provat att steka i stekpanna och det funkar lika bra. Kom bara ihåg att smöra lite mellan varven, för annars kanske det fastnar.
Servera "kesoplättarna" med en sallad gjord på:
* Kräftstjärtar
* Röd lök
* Avokado
* Citron/lime
* Olivolja
....eller nåt annat du har i kylen.

När jag läser receptet kan jag nästan förstå vad mina nära & kära menar när de säger att det är omöjligt att få ett recept av mig eftersom jag aldrig vet exakt hur mycket jag klickar i. Prova er fram. Ingen katastrof kommer att hända!

Inga kommentarer: