måndag, mars 9

Ledig måndag

Skön morgon med smoothi och morgon tv, dvs. Dora utforskaren, Svamp Bob, mm. Vi fick så lov att spendera hela morgonen hemma & inne eftersom vi väntade besök av sotaren idag. Det är så trist när man får hem lappen också står det att han kommer någon gång mellan 10:00–13:00. Det känns som om hela dagen försvinner. Vi hade nog tur. Han dök upp vid 10:30. Efter det skitiga besöket och god lunch promenerade vi ner till Lotta, Leopold och Ludvig. Lilla M åkte såklart sidor dit. Hem var det betydligt värre eftersom det töar i Sundsvall. Vi fick promenera på delvis helt snöfri trottoar. Middag blev supergod soppa (recept nedan) med varma mackor. Ikväll blir det tjejkväll på Mårtensbacken. Pappan i huset ska se slutspelshockey med farfar, så farmor kommer och gör oss lite sällskap. Jag borde sitta framför datorn hela kvällen med, ja gissa vad? Photoshopuppgifter, men ska ta mig en titt på tv tablån istället. Känner att det är mycket behövligt.

Eftersom jag är väldigt dålig på att följa recept till punkt & pricka blir detta “ettungefärrecept”. Jag får mycket inspiration från kokböcker & mattidningar, men följer det sällan slaviskt. Kanske är det därför jag inte är så bra på bakning? Det är ju lite svårare att “höfta” i ett bakrecept.

Gula soppan!

2 palsternackor

2 morötter

2 potatisar

1 gul lök

2 hönsbuljongtärningar

vatten

mjölk eller grädde

salt

peppar

riven muskot (ca 1/2 kryddmått)

gurkmeja (ca 1/2 kryddmått)

Skala & hacka grönsakerna i lite mindre bitar. Täck med vatten, lägg i buljongtärningarna och koka tills grönsakerna är mjuka. Ca 15 min. Mixa allt slätt med någon typ av mixer. Tillsätt gurkmeja, muskot, mjölk eller grädde, salt & peppar.

Jag serverade varma mackor med lufttorkad skinka & stark ost till.

Lycka till!

Inga kommentarer: