fredag, januari 30

Från min systers blogg

http://toorn.blogspot.com

Igår var jag på seminariet där ett tjugotal indier skulle tränas inför deras arbetsvistelse på ett IT-företag i Södertälje i sex veckor. Min roll var att berätta lite generellt om Sverige och landets vett och etikett. Det var oerhört intressant. Efter varje avklarat ämne såsom, väder, kommunikationer, kläder, socialt beteende och mat frågade jag “any questions”? Varje gång fick jag samma fråga.

- Kan man se Bollywoodfilmer i Södertälje?

- Nej.

- Vad gör man då på fritiden?

- Ja, man ju besöka Kungliga Slottet, alla fantastiska museer i huvudstaden, promenera på vackra Djurgården, gå på fina, underbara varuhus, som ni aldrig har sett maken till, prova på lite friluftsliv, gå ut och äta på trevliga restauranger samt se heta, nya Hollywoodfilmer på bio.

Tystnad.

- Vi får ta med indiska DVD-filmer, helt enkelt.

Det också spännande att höra deras oro över flygresan och annat.

Hur kommer man från själva flygplatsen in till flygplanet? Hur vet man var man ska sitta? Kan man gå på toaletten? Ligger Tyskland i Stockholm? Får vi ha med datorn? Vi har hört att det finns speciella skoskydd som man sätter över skorna för att inte fötterna ska frysa till is. Har man på sig dem inne på kontoret också? Räcker det om man smörjer in ansiktet med vaselin på morgonen? Var ligger de hinduiska templen? Hur lagar man mat på en elektrisk spis; lägger man maten direkt på spisen?

Jag svarade efter bästa förmåga och det var ett väldigt kul uppdrag. Idag fick jag en väldigt indisk tårta som tack för hjälpen. På den står det: Jag tackar!

P1300011

Den tar vi med till Olof och Lena ikväll som bjuder Anderssons och oss på middag. Den är säkert så söt och sliskig att gommen kommer att krulla sig.

Inga kommentarer: